Thursday 3 November 2011

Pernah ditipu, menipu dan tertipu?? Arghh...

saya memandang pada sekumpulan orang. ada yang terlalu jujur dan naif. malah, mereka sukar menipu dan sukar sekali  memperbodoh-bodohkan orang lain. Namun, apabila mereka tidak memperbodohkan orang lain, mereka pula dianggap BODOH. hakikat yang saya dapat hari ini, orang yang menipu pula dikatakan golongan bijak pandai. Adilkah begitu? Ya. Mungkin. Mungkin tidak. Bergantung pada setiap individu..

Saya benci sekali ditipu oleh orang! Really hate that!namun akhirnya sering sekali ditipu dan tertipu. Akhirnya, saya renungkan kembali perkara yang saya lakukan. Kenapa saya sering ditipu? Kenapa saya? Apa yang saya buat sampai orang tipu saya? Naif benarkah saya?? dalam merangkak penuh kekecewaan, saya imbangi kembali perasaan saya. Akhirnya saya temui sesuatu. saya juga penipu. dan itulah hakikat yang saya perlu nyatakan pada diri saya.

sentiasa mengelak daripada mengaku kesalahan, malah adakalanya menipu untuk menwaspadakan diri daripada ditipu! Oh, manusia memang aneh...Saya tidak suka ditipu namun saya seorang penipu. Inilah hukum alam. Kita akan dapat apa yang kita beri. Jika penipuan yang saya bagi, maka penipuan jugalah yang saya dapat. ..Ya, sebelum kita cari salah orang, tengok dahulu salah kita. Perbaiki bersama-sama. Dan saya yakin, hidup ini memang indah, sekalipun anda pernah dikecewakan oleh ramai manusia! Peace no war>>  

No comments:

Post a Comment